Massemedienes første funksjon er, i følge Qvortrup, å konstruere en felles verden. Medienes andre funksjon er imidlertid å frembringe "irritasjon". På denne måten holder de, som Luhmann sier, "samfunnet våkent". Qvortrup nevner et eksempel fra Tour de France i 1998, hvor mediene fokuserte mer på dopingproblemer enn på sykkelsport, noe den velkjente danske syklisten Bjarne Riis irriterte seg stort over. Pussig nok viste det seg noen år etter at Bjarne Riis hadde vært en ivrig dopingmisbruker, og han innrømmet å ha misbrukt doping i perioden 1993-1998 - inkludert da han gikk til topps i Tour de France.
Men hvorfor er media ute etter å irritere? Gjør de det på grunn av en overhengende misjon om å skape samfunnsdebatt, eller kanskje bare fordi sjefsredaktørene er modige? Nei, sier Qvortrup; mediene forsøker å irritere som en følge av kommunikative valg på grunnlag av deres egne kriterier - hvorav et kriterium er at de gjerne vil selge blader og aviser. Poenget er at ingen utenom mediene selv skal bestemme hva mediene skal fortelle om, det skal de gjøre selv. Og det er nettopp på denne måten de får funksjonen som skal holde samfunnet våkent.
Det er vel ingen som blir sjokkert av Qvortrups "avsløring" om at media velger ut nyhetsstoff utifra et ønske om å selge aviser og blader, men det er interessant å tenke litt over hva slags nyheter som vekker interesse hos hver enkelt og hvordan denne nyheten blir fremstilt. Av egen erfaring vet jeg at jeg har lettere for å klikke meg inn på en nyhetslink hvor overskriften og brødteksten kanskje provoserer og irriterer meg, fremfor en sak med en mer tam og nøytral innfallsvinkel. I tillegg skal det sies at det selvsagt er individuelt hvordan man reagerer på et medieoppslag og hvorvidt man lar seg "irritere" av det.
Eksempler fra dagens medieoppslag:
http://www.dagbladet.no/2009/03/18/nyheter/utenriks/fritzl/5344672/
"Josef Fritzl sier seg skyldig i drap og slaveri" - smått provoserende type, men antageligvis god butikk for medier rundt omkring i verden
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=571050
"En million kofferter søkk borte" - totalt uinteressant artikkel for min del, samtidig som jeg ser for meg at personer som har opplevd å miste kofferten får vekket irritasjonen og klikker seg inn på artikkelen
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar